Ana içeriğe atla

şah cihan kimdir?

Hindistan Türk imparatorluğu'nun Timuroğulları hanedanından 5. hükümdarıdır. Asıl adı Şeha-beddin Muhammed' tir. Dünya Şahı anlamına "Şah-i Cihan" denilmiştir. Cihangir Şah'ın (1605-1627) oğludur. Lâhur'da doğdu. Babası ölünce, 1627'de tahta geçti, 1658'e kadar 31 yıl saltanat sürdü. Şah Cihan gençliğinde Dekken ve G uca raf ta genel valilik yapmıştı. Devlet işlerinde tecrübesi büyüktü. Özbek Türkieri'ni Afganistan'dan uzaklaştırdıktan sonra Güney Hindistan'daki Nizam-Şah devleti üzerine yürüdü; 1631'de bu devlet, Timuroğutları' nın yüksek egemenliğini tanıdı, 1633'te de, tamamen Tim urlu İmparatorluğu'na katıldı.

1636'da Güney Hindistan'daki kudretli Türk devletleri Kutb-Şah Krallığı ile Adil - Şah İmparatorluğu da Agra'nın yüksek egemenliğini tanıdılar. 1637'de Tibet seferi yapıldı. Ertesi yıl Kandehar şehri iran Türk-Safevi' imparatorluğundan geri alındı. 1639'da Şah Cihan, "Kabil'e geldi; bütün Orta Asya'da kaygı başladı. Bir an için atalarının Türkistan'daki eski ülkelerini geri almak istediği sanıldıysa da, Sah Cihan Özbek Türkleri ile bozuşmak islemiyordu, geri döndü. 1647'de Özbekler, Belh'i (Afgan TUrkistanr nı) Timuroğulları'ndan aldılar. 1649'da da Safeviler, Kandehar'ı ele geçirdiler.
1652'de Şah Cihan üçüncü defa Kabil'e geldi, 110.000 kişilik bir ordu ile Kandehar'ı almaya çalıştı; Safeviler yenildilerse de Kandehar geri alınamadı. 1655 - 56 yılları
Kutb-Şah Krallığı ile savaşla geçti; Kutb-Şahlar'ın başkenti Haydarabat alındıysa da bu devletin bağımsızlığına dokunulmadı.
Bundan sonra Şah Cihan'ın oğulları arasında saltanat savaşları başladı. Bu savaşları Evrengzib Alemgir Mirza kazandı, Şah Cihan tahttan indirildi, 7,5 yıl Agr-a Sarayı'nda yaşadı, 72 yaşında öldü, Agra'da, eşi Erc-mend Bânu Mümtâz-Mahal Pâdşâh-Beğim (Imparatorlce) İçin yaptırmış olduğu Tac Mahal'de, onun yanına gömüldü.
Şah Clhan'a, Timur'a kıyaslanarak "Sahib Kırân-ı Sanı" (ikinci Cihangir) denilmiştir.
Zamanında imparatorluğunun gücünü daha da artırdı. Safeviler'i geride bırakarmıştır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

tren çeşitleri nedir

Lokomotif kelimesi birçok kişiye buhar makinası olarak bilinen çelik ve dumandan meydana gelmiş büyük bir karışımı hatırlatır. Maalesef, günümüzde buharlı lokomotiflerin de (bir kaç istisna dışında) dinozorlar gibi nesilleri tükenmiştir. Tekerlekli sıcak su kazanına benzeyen 1804'deki Trevithick lokomotifinden. Union Pacific'in 1941'de yaptığı 600 tonluk büyük "Big Boy" u dünyanın buharlı lokomotiflerinin çoğu gibi, demiryolu istasyonlarından hurdalıklara giderek, yerlerini daha güçlü ve daha verimli makinalara bırakmışlardır. --> Lokomotif Çeşitleri Lokomotifler trenleri çeken makina-lardır. Modern lokomotiflerin dizel veya elektrik güçlü oldukları düşüncesi yaygındır. Ancak bu tam anlamıyla doğru sayılmaz, hemen hemen bütün dizel tipi lokomotifler çeri (bir lokomotifin çekme kuvveti) elektrik motorlarıyla üretirler. Motorlarını çalıştırmak üzere dışarıdaki bir kaynaktan (üzerindeki telden üçüncü raydan) elektrik alan lokomotife elektrikli lokomotif den...

Meryem Ana Kilisesi, Kılıçlar Kuşluk Kilisesi

Tokalı Kilisesinin arkasındaki sırtta, Açık Hava Müzesine yaklaşık 250m. uzaklıkta. Kılıçlar Kilisesi'nin güneyindeki dik yamaçta yer alır. Net enlemesine dikdörgen planlı farklı genişlik ve yükseklikteki iki beşik tonozla örtülüdür. Kilise aziz figürleri ve incil siklusu-nun dört sahnesini içermektedir. Sahneleri; Deesis, Bey tül I ahim e yolculuk, Doğum, îsa çarmıhta, Meryem'in ölümü ve aziz tasvirleri.

elektrikli trenler nedir

Elektrikli lokomotifler ilk olarak 19. yüzyılın sonunda kullanılmaya başladı ve Batı Avrupa ile Japonya'da büyük yaygınlık kazandı. İtalya'daki demiryolları ise 1902'de elektrikli tren çalıştırmaya başladılar. Elektrikli lokomotifler dizel lokomotiflerden daha ucuz, daha verimli ve daha az kirleticidirler. En büyük mahzuru ise, elektrikli demiryolunu, kuvvet merkezi, tali merkez ve havai teller ile kurma ve bakım maliyetinin yüksekliğidir. Elektrikli lokomotifler elektrik enerjisini üzerlerindeki tellerden bir pantograf ile (makinist yerinin üstünde bulunan katlanabilir, elmas-şekilli bir cihaz) alırlar. Modern sistemlerin çoğunda, tellerin taşıdığı alternatif akım 25.000 volttur (50 veya 60 hz. yani devir/sn.) Amerika Birleşik Devletleri'-nin kuzeyinde ise demiryolu ağı 11.000 volt ve 25 Hertz taşır. Lokomotif içinde elektrik akımı önce -genellikle silisyumlu doğrultucular kullanılarak- alçak-gerilim doğru akıma çevrilir. ' Lokomotifin her bir dingil üzerinde bul...